سرویس: شهرستانکد خبر: 1427|21:52 - 1404/02/08
نسخه چاپی

«ویلکان» تنها نشریه کودک و نوجوان کرمانشاه/ ادبیات کودک را فراموش نکنیم

«ویلکان» تنها نشریه کودک و نوجوان کرمانشاه/ ادبیات کودک را فراموش نکنیم
ماهنامه «ویلکان» تنها نشریه تخصصی کودک و نوجوان در استان کرمانشاه است که توانسته با انتشار ۴۷ شماره تأثیرگذاری بسیار خوبی بر مخاطبان خود که همان کودکان و نوجوانان هستند، داشته باشد.

به گزارش تمدن کرمانشاه ،ادبیات کودک و نوجوان همواره مورد توجه شاعران، نویسندگان و مسئولان بوده زیرا تولید محتوای مناسب و متناسب با سنین مختلف از اهمیت بسیار بالایی در تربیت کودکان و نوجوانان برخوردار است و افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، باید اهتمام ویژه‌ای بر تولیدات خود داشته باشند.

عبدالله مرادی، مؤسس و صاحب امتیاز ماهنامه کودک و نوجوان ویلکان جزو افرادی است که با دغدغه‌مندی در حوزه ادبیات کودک در استان کرمانشاه در حال فعالیت است و تلاش کرده جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی مطلوبی در این حوزه داشته باشد.

ضمن معرفی خود بگویید چگونه وارد فضای ادبیات کودک و نوجوان شدید؟

عبدالله مرادی بهشتی بلشتی ۴۵ ساله متولد روستای بلشت از توابع دینور شهرستان صحنه استان کرمانشاه و از گذشته در حوزه خبر و رسانه در حال فعالیت هستم، تعداد رسانه‌های بسیار زیادی روزانه اخبار و رویدادهای مختلف را اطلاع‌رسانی می‌کنند اما در استان کرمانشاه هیچ رسانه‌ای به‌صورت تخصصی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت نمی‌کند و ماهنامه ویلکان تنها نشریه و رسانه کودک و نوجوان در استان کرمانشاه است که تاکنون ۴۷ شماره از آن به چاپ رسیده است.

سهم ادبیات کودک و نوجوان در رسانه‌ها بسیار اندک است و باید توجه داشت این گروه نیز در کنار سایر افراد جامعه نیازمند محتوای مناسب خود هستند و با توجه به اینکه دارای دو فرزند هستم، این نیاز را به وضوح احساس کردم و با دغدغه‌مندی اقدام به تاسیس و انتشار ماهنامه کودک ویلکان کردم.

در ابتدا تولید محتوا شامل داستان، شعر و تصویرگری ماهنامه ویلکان اندکی مشکل بود و نویسنده و تصویرگر مناسب در استان کرمانشاه نداشتیم و یا در این بخش دچار ضعف‌هایی بودیم اما به مرور زمان این نواقص برطرف شد و در مقطعی نیز به دلیل بیماری کرونا انتشار نشریه متوقف شد اما تاکنون ۴۷ شماره از نشریه ویلکان منتشر شده و همواره تلاش کرده‌ایم به صورت هدفمند، محتوای عالی را به دست کودکان برسانیم.

از نحوه تولید و انتشار ویلکان بیشتر برای ما بگویید؟

نشریه ویلکان پس از تاسیس و انتشار به مرور زمان مشکلات خود را در عرصه‌های مختلف رفع کرده و هم‌اکنون اتاق فکری شامل هفت نفر بر تولید محتوا شامل شعر، داستان و تصویر نظارت دارند و ماهنامه ویلکان با ۱۰ شاعر و نویسنده و همچنین ۲۰ تصویرگر در حال فعالیت است و این مطالب در ۲۴ صفحه منتشر می‌شود.

«ویلکان» تنها نشریه کودک و نوجوان کرمانشاه/ ادبیات کودک را نباید فراموش کنیم

ماهنامه ویلکان یک نشریه زنده است یعنی تلاش شده مطالب متناسب با رویدادهای ملی، مذهبی، تقویم و در موضوعات مختلف انتشار پیدا کند و تاکنون چند ویژه‌نامه متناسب با نوروز، اربعین، بهزیستی و میراث فرهنگی به چاپ رسیده و در بین جامعه هدف که همان کودکان و نوجوانان هستند، توزیع شده است.

امروزه معنا و مفهوم سواد داشتن تغییر کرده و امروز کسی سواد دارد که علاوه بر خواندن و نوشتن، سواد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را داشته باشد به عنوان مثال جامعه ما به عنوان یک جامعه پرمصرف شناخته می‌شود بنابراین باید فرهنگ صرفه‌جویی را از سنین پایین آموزش دهیم، از این رو تلاش کرده‌ایم آموزش همگانی را در نشریه ویلکان داشته باشیم.

سهم ادبیات بومی و محلی در نشریه ویلکان چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات در ماهنامه ویلکان انتشار مطالب به زبان بومی و محلی است زیرا بخش مهمی از نشریه مختص کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه است و در همین راستا یکی از شخصیت‌های ویلکان، تیان و چمچک است که با توجه به معرفی استان کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک توسط یونسکو سعی دارد غذاهای بومی و محلی را به همراه دستور پخت بیان کند یا از داستان‌ها و اشعار کردی و محلی برای انتقال مفاهیم خود استفاده کند و سعی کرده‌ایم داستان‌های شاهنامه را نیز تصویرگری و روایت کنیم، در مجموع با توجه به قدمت و سابقه ادبیات کردی، این فرهنگ حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد که می‌تواند در موضوعات مختلف بکارگیری شود.

همچنین متناسب با شرایط داستان‌های قدیمی بر اساس شرایط روز جامعه بازآفرینی می‌شوند، برای مثال اگر قرار است در مورد استفاده از غذاهای فست فودی هشدار بدهیم در قالب داستان و شعر محلی به آن می‌پردازیم و در مجموع می‌توان گفت هر صفحه به‌صورت هدفمند طراحی می‌شود.

انتظار شما از متولیان فرهنگی چگونه است؟

تخصیص منابع و اعتبارات در حوزه فرهنگ، هدر رفت سرمایه نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است و دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجرایی باید به رسانه به به‌عنوان بازوی توانمند اعتماد کنند و بخشی از فعالیت‌های خود را برون سپاری کنند و از این روش می‌توان حمایت‌ها را اعمال کرد که یکی از این حمایت‌ها هم‌اکنون در حوزه وزارت میراث فرهنگی در حال رخ دادن است. امروز اقتصاد رسانه‌ها بسیار در معرض آسیب و تهدید قرار دارد که باید مسئولان و متولیان برای حل مشکلات راه حل جدی پیدا کنند.

«ویلکان» تنها نشریه کودک و نوجوان کرمانشاه/ ادبیات کودک را نباید فراموش کنیم

ادامه مسیر ماهنامه ویلکان را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ بازخورد انتشار این ۴۷ شماره را چطور می‌بینید؟

با توجه به اینکه بر اساس نیاز و دغدغه‌مندی وارد این حوزه شده‌ایم قطعاً انتشار و چاپ این مجموعه با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد و به دنبال تقویت تیم ویلکان از شاعر و نویسنده تا تصویرگر هستیم و قطعاً روزهای بسیار خوبی در پیش است.

یکی از بازخوردها و تاثیرات نشریه ویلکان آن است که بچه‌ها به‌جای گوشی موبایل به دنبال نشریه و کتاب‌ها هستند و جای خوشحالی دارد. خانواده‌هایی که زیاد به تاثیر این نشریه و تهیه آن برای فرزندان خود خوش‌بین نبودند هم‌اکنون برای تهیه آن پیام می‌دهند و در یک مسابقه بیش از ۵۰۰ پیامک را از سوی خانواده‌ها دریافت کردیم.

قطعاً اگر تولید محتوای مناسب، مفید و کارآمد داشته باشیم فرزندان بجای گوشی موبایل جذب ادبیات و کتاب خواهند شد و امروز می‌توانیم به جرات بگوییم ویلکان در کشور دیده می‌شود و در محافل ادبی کودک و نوجوان بررسی می‌شود.

چه میزان از هوش مصنوعی در کارها بهره می‌گیرید؟

هر ابرازی باید متناسب با زمان و مکان خود مورد استفاده قرار بگیرد و در نشریه ویلکان زمانی که نیاز به تصویرگری خاص یا ایده پردازی داشته باشیم حتماً از هوش مصنوعی بهره می‌گیریم و استفاده از تکنولوژی های به روز در پیش‌برد امور کمک کننده است.

آخرین مطالب