سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 1327|21:03 - 1403/11/04
نسخه چاپی

امید به تکمیل قطار شهری کرمانشاه نمایان‌تر شد

امید به تکمیل قطار شهری کرمانشاه نمایان‌تر شد
پروژه قطار شهری کرمانشاه که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده، با پیشرفت‌های چشمگیر در ریل‌گذاری و حفاری تونل‌، گام‌های بلندی به سوی تکمیل سریع‌تر برداشته است.

به گزارش تمدن کرمانشاه ،پروژه قطار شهری کرمانشاه، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های زیرساختی در تاریخ این کلان‌شهر، از سال ۱۳۹۰ به‌طور رسمی آغاز شده است. این پروژه که ابتدا به‌عنوان مونوریل شهری در نظر گرفته شده بود، پس از بازنگری‌های مهم در سال ۱۳۹۳، به قطار سبک شهری تبدیل شد. قطار شهری کرمانشاه که در حال حاضر به طول ۱۳ کیلومتر در حال ساخت است، از میدان معلم در شمال تا میدان فردوسی در جنوب شهر امتداد خواهد داشت و در ۲ فاز مختلف از سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های مستمر فعال شده است. این پروژه به‌عنوان یک تحول بزرگ در عرصه حمل‌ونقل عمومی کرمانشاه در نظر گرفته می‌شود که در فاز اول، بیش از ۷ کیلومتر از مسیر به‌صورت روگذر و ۶ کیلومتر دیگر به‌صورت زیرگذر در حال اجرا است.

 

پیشرفت‌های اخیر پروژه خط ۱ قطار شهری کرمانشاه، که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های زیرساختی این کلان‌شهر شناخته می‌شود، به‌ویژه در بخش ریل‌گذاری و حفاری تونل‌ها، نویدبخش تحقق این طرح عظیم در آینده‌ای نزدیک است. در همین راستا، احسان مهرابی معاون فنی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرمانشاه، از پیشرفت‌های چشمگیر این پروژه خبر داد و تأکید کرد که تأمین منابع مالی متنوع، یکی از ارکان اصلی تسریع روند اجرای پروژه بوده است

 

معاون فنی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرمانشاه در این رابطه اظهار کرد: پروژه خط ۱ قطار شهری کرمانشاه به‌عنوان یک پروژه ملی، به‌دلیل اهمیت راهبردی آن، از تأمین منابع مالی متنوع به‌عنوان عامل کلیدی تسریع در اجرا برخوردار است.وی در خصوص تأمین منابع مالی این پروژه، افزود: بودجه آن از منابع مختلفی تأمین می‌شود. بخشی از این منابع از تملک دارایی‌های دولت و بودجه‌های سالانه اختصاص می‌یابد، و همچنین شهرداری کرمانشاه با استفاده از روش‌های مختلف مانند تهاتر با پیمانکاران و تزریق نقدینگی مستقیم، نقش مؤثری در پیشبرد این پروژه ایفا کرده است.

 

مهرابی همچنین از انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری کرمانشاه خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۲، با حمایت شهردار کرمانشاه و اعضای شورای شهر، ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شد و برای سال ۱۴۰۳ نیز ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مصوب شده است. شهردار کرمانشاه در تلاش است تا این رقم را با حمایت استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی افزایش دهد تا سرعت اجرای پروژه به‌طور چشمگیری تسریع یابد.وی سپس به پیشرفت‌های فنی پروژه اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۲۱ میلیارد تومان به پروژه تزریق شده است. تاکنون ۳ کیلومتر از مسیر پروژه ریل‌گذاری شده و ۳۶۰ تن ریل جدید وارد فرآیند اجرا شده است. معاون فنی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: همچنین ۲ ایستگاه زیرزمینی هم‌زمان در حال حفاری هستند و عملیات روسازی با سرعت ادامه دارد.وی ادامه داد: ساختمان مانیتورینگ (OCC) که مسئولیت نظارت و کنترل کل پروژه را بر عهده خواهد داشت، در حال احداث است و تونل‌های مسیر از ایستگاه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی آماده بهره‌برداری شده است. حفاری مسیر از میدان آزادی به میدان فردوسی نیز حدود یک کیلومتر پیشرفت داشته است.

 

وی در خصوص مدیریت پروژه، گفت:گزارش‌های هفتگی پیشرفت پروژهبه شهردار ارائه می‌شود. تمامی فعالیت‌ها تحت نظارت دقیق ایشان قرار دارد.معاون فنی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرمانشاه در پایان با ابراز امیدواری نسبت به تحقق وعده‌ها، گفت: پروژه خط ۱ قطار شهری کرمانشاه به‌عنوان نماد توسعه شهری این شهر به مراحل پایانی خود در اواخر سال آینده نزدیک می‌شود. با تلاش‌های شبانه‌روزی تیم‌های اجرایی و حمایت نهادهای مختلف، این پروژه پیش از زمان پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری خواهد رسید و تحول بزرگی در حمل‌ونقل عمومی کرمانشاه ایجاد خواهد کرد.با تکمیل این پروژه، کرمانشاه گامی بلند در مسیر مدرن‌سازی و توسعه پایدار خواهد برداشت و شرایط بهتری برای شهروندان فراهم خواهد کرد.

آخرین مطالب